Puntenscrabble
Algemeen
- Er wordt gespeeld met de Nederlandse uitgave van
SCRABBLE®.
- Elk spel bevat 102 blokjes. Voor de precieze
aantallen en waarden zie bij Scrabblespel.
- Er wordt met twee spelers aan één bord
gespeeld. De speelduur van een partij op scrabbleclubs en -toernooien is 90
minuten.
Begin van het spel
- Vóór aanvang van het spel controleren de
spelers of alle letterblokjes volgens de voorgeschreven verdeling aanwezig
zijn.
- Alle blokjes worden vervolgens in het letterzakje
gedaan en goed door elkaar geschud.
- Beide spelers trekken nu één blokje. Wie de
letter heeft die het dichtst bij het begin van het alfabet ligt mag beginnen
te spelen. De blanco blokjes tellen in dit geval niet mee. Indien beide
spelers dezelfde letters hebben, wordt opnieuw getrokken. De getrokken
letters worden daarna weer terug in het zakje gedaan.
- De spelers trekken nu elk 7 blokjes, die zij
vóór zich op het rekje plaatsen; de overige blokjes blijven in het
letterzakje.
- Een speler die (per ongeluk) een blokje teveel
heeft getrokken, laat de medespeler - zonder te kijken - een willekeurig
blokje van zijn rekje nemen en in het letterzakje terugdoen.
Verloop van het spel
- De eerste speler combineert twee of meer letters
tot een woord en plaatst dit, horizontaal of verticaal, op het bord met
één van de letters op het middelste vakje (gemerkt met *). Diagonaal
gelegde woorden zijn niet toegestaan. Zie ook Ruilregel.
- De speler telt nu zijn punten en noemt het totaal
dat vervolgens genoteerd wordt. Dan neemt hij nieuwe letters voor het aantal
dat hij op zijn bord heeft gelegd, zodat er weer zeven letters op zijn rekje
staan.
- De tweede speler, en vervolgens ieder op zijn
beurt, voegt één of meer letters toe aan de woorden op het bord, op die
wijze nieuwe woorden vormend.De letters waarmee men speelt, moeten steeds op
één lijn op het bord geplaatst worden, horizontaal of verticaal. Ze moeten
complete woorden vormen met alle woorden of letters die al op het bord
liggen en waar zij onder, boven of naast komen te liggen. De speler krijgt
punten voor alle gevormde en/of gewijzigde woorden. Zie ook Ruilregel.
- Nieuwe woorden mogen worden gevormd door:
- toevoeging van één of meer letters aan een woord dat al op het bord
ligt;
- een woord rechthoekig te plaatsen aan een woord dat al op het bord ligt;
- het plaatsen van een woord parallel aan een woord dat al op het bord ligt.
- De beurt is beëindigd, door het tellen, noemen
en noteren van de punten (en eventueel het noteren van het/de gelegde
woord/en); hiermee zijn de letters definitief geplaatst en daarna mogen ze
niet meer worden verplaatst of verwijderd.
- In het spel bevinden zich twee blanco blokjes die
voor elke gewenste letter gebruikt mogen worden. Als een speler een blanco
blokje gebruikt, moet hij aangeven welke letter dit voorstelt en geen van
beide spelers mag dit gedurende het spel veranderen. De blanco blokjes mogen
gedurende het spel niet door een letter worden vervangen.
- Het is niet toegestaan een beurt over te slaan.
Indien de eerste speler - na driemaal te hebben geruild (zie Ruilregel)
- geen woord kan vormen, mag in overleg met de jury opnieuw worden gestart
met het spel. De reeds verstreken tijd wordt evenwel niet ingehaald, maar
gaat in mindering op de maximale speeltijd.
- Bij twijfel of een woord goed is, wordt gebruik
gemaakt van de geldende uitgaven van de officiële Scrabble-woordenlijst (SWL),
het officiële Scrabble-taalreglement van de SBNL en het NTSV en Van Dale's
Groot Woordenboek der Nederlandse Taal.
- Voordat een woord definitief geplaatst wordt mag
een speler het aan de jury voorleggen ter goedkeuring. Op landelijke
Scrabbletoernooien mogen tijdens een spel ten hoogste 10 woorden per speler
worden opgevraagd. Een lijstje met tweeletterwoorden ligt op elke
speeltafel.
- De controle van een woord aan de hand van de
hiervoor genoemde uitgaven mag in principe niet door de spelers zelf
plaatsvinden.
- Strafpuntenregel: Indien een woord, nadat het
definitief is geplaatst, onjuist blijkt te zijn of zodanig gelegd dat een
onjuist woord is ontstaan, geldt de volgende strafpuntenregeling: bij degene
die het woord gelegd heeft, worden de bij die beurt behaalde punten in
aftrek gebracht, verhoogd met 20 extra strafpunten. Bij de tegenspeler
worden geen strafpunten in aftrek gebracht.
- Ruilregel: Aan het begin van het spel
mogen beide spelers desgewenst hun beurt gebruiken om één of meer letters
op het rekje ten hoogste drie beurten achter elkaar te ruilen. Voor wie
daarna wil ruilen geldt de regel: steeds éénmaal ruilen (aantal letters
naar keuze) onder de volgende voorwaarden:
- bij de voorafgaande beurt is minimaal één letter weggelegd;
- er moeten 16 of meer blokjes in het zakje zitten.
De controle hierop gebeurt door de medespeler. Het ruilen gaat als volgt: de
te ruilen blokjes worden omgedraaid en eenzelfde aantal nieuwe letters wordt
uit het zakje gehaald. Daarna worden de geruilde letters in het zakje
teruggedaan.
Puntentelling
- Beide spelers noteren de eigen en de door de
tegenstander behaalde scores en eventueel de geplaatste woorden.
- Aan het einde van iedere beurt wordt het behaalde
aantal punten genoteerd, ook wanneer dit wegens ruilen nihil is. De
puntenwaarde van elke letter staat onderaan het blokje aangegeven. Van het
blanco blokje is de puntenwaarde nihil.
- Naast de beurtscore wordt steeds eveneens de
totaalscore genoteerd.
- Het aantal punten voor elke beurt is het totaal
aantal van puntenwaarden van de letters waarmee en woord is gevormd en/of
gewijzigd gedurende het spel, verhoogd met de premiewaarde verkregen door
het plaatsen van letters op een premiehokje.
- Premieletterhokje: Een lichtblauw gekleurd
hokje verdubbelt de punten van de erop geplaatste letter; een donkerblauw
hokje verdriedubbelt de puntenwaarde.
- Premiewoordenhokje: De puntenwaarde van
het gehele woord wordt verdubbelt indien één van de letters op een roze
hokje komt te staan en wordt verdriedubbeld indien één van de letters op
een rood hokje komt te staan. Wanneer één van de letters van een woord
gelijktijdig op een premieletterhokje wordt geplaatst, dan telt men
eerst de premie voor deze letter alvorens de puntenwaarde van het woord te
verdubbelen of verdriedubbelen. Indien een woord wordt gevormd dat 2
premiewoordenhokjes bedekt, dan wordt de totale waarde 2x verdubbeld (= 4x
de woordwaarde) of 2x verdriedubbeld (= 9x de woordwaarde).
N.B.: het middelste hokje van het veld (gemerkt met *) is roze, waardoor het
met het eerste woord behaalde puntenaantal wordt verdubbeld.
- De bovengenoemde letter- en woordpremies gelden
alleen voor de speler die deze hokjes voor de eerste keer bedekt. In de
volgende beurten telt hiervoor alleen de letterwaarde.
- Ook wanneer een blanco blokje op een roze of rood
hokje wordt geplaatst, wordt het totaal van de puntenwaarde van het woord
verdubbeld respectievelijk verdriedubbeld, ondanks het feit dat het blanco
blokje zelf geen puntenwaarde heeft.
- Wanneer men door één plaatsing twee of meer
woorden vormt, tellen alle woorden mee. De gemeenschappelijke letter(s)
wordt (worden) bij elk nieuw gevormd woord meegerekend, eventueel met de
volle premiewaarde.
- Indien een speler alle zeven letters bij één
beurt tegelijk plaatst, dan krijgt hij hiervoor 50 punten extra.
Einde van het spel
- Het spel wordt beëindigd wanneer:
- de van tevoren afgesproken speeltijd is verstreken, óf
- geen van beide spelers meer in staat is om één of meer letters op het
bord te plaatsen, óf
- één van beide spelers geen letters meer heeft én beide spelers een
gelijk aantal speelbeurten hebben gehad.
Indien één van beide spelers uitsluitend letters heeft die (op enig
moment) niet meer op het speelbord kunnen worden geplaatst, dan mag hij deze
letters niet meer gebruiken, ook al zou dit door een volgend woord van zijn
medespeler mogelijk zijn geworden (het is niet toegestaan een beurt over te
slaan). De medespeler mag daarna zijn letters op het speelbord plaatsen,
ongeacht het resterende aantal beurten.
- Indien na beëindiging van het spel de spelers
nog letters op hun rekje hebben staan, dan wordt hun totaalscore verminderd
met het totaal van de puntenwaarden van die letters. Eventueel in het
letterzakje overgebleven letters blijven hierbij buiten beschouwing.
Indien dit door de spelleiding is vereist, dient men het spel ter
goedkeuring voor te leggen aan de jury voordat de geplaatste letters worden
teruggedaan in het letterzakje en het spel wordt opgeruimd.
- Degene met de hoogste totaalscore is winnaar van
het spel.
Bron: Spelreglement Puntenscrabble,
wedstrijdscrabble, duplicatescrabble (Uitgave van Scrabblebond SBNL Nederland)